Na Veľkú noc sa pripravujeme obdobím pôstu. Pôst je zaužívaný v mnohých náboženských tradíciách.
Izraelci sa postili pred sviatkami a pri spomienke na významné náboženské udalosti. Pôst bol veľmi prísny a znamenal nielen zrieknutie sa určitých pokrmov a nápojov, ale zrieknutie sa všetkého jedla. Pôsty sa spájali s modlitbami a bohoslužbou v synagóge. Kládol sa tiež dôraz na skutky dobročinnosti, najmä na obdarovanie chudobných. Pôsty boli prejavom identity Izraela ako Božieho ľudu.
Ježiš sa po krste v Jordáne odobral na púšť, aby sa pripravil na svoje mesiánske poslanie. Z púšte mal podľa tradície prísť Mesiáš. Preto mala púšť veľkú dôležitosť v židovskom náboženstve. Boží ľud putoval štyridsať rokov pri návrate z Egypta a zažil tam Božie vedenie a pomoc. Púšť bola aj sídlom démonov a divokých zvierat. Na púšti Ježiša pokúšal diabol, ktorý sa ho snažil odvrátiť od mesianského poslania. Ježiš odmietol všetky ponuky diabla a prehĺbil svoje mesianské poslanie. Svoje poslanie Mesiáša začal plniť po ukončení pôstu.
Ježiš nikdy nežiadal od svojich učeníkov povinný pôst. Očakával od nich, že sa budú dobrovoľne postiť. Ich pôst mal byť radostný ako pôst ženícha, ktorý očakáva nevestu.
Ani raná cirkev nikdy neukladala svojim veriacim povinnosť pôstu. Ale zo Skutkov apoštolov vieme, že apoštoli sa pred dôležitými rozhodnutiami postili. Kresťanský pôst neznamená hromadenie zásluh pred Bohom, ale očisťuje srdce pre konanie dobra. Pôst musí byť vždy spojený s modlitbou. Pôst, modlitba a skutky lásky sú nerozlučne spojené. Pôst by sme mali chápať v širších súvislostiach skromnosti.
V niektorých krajinách západnej Európy sú občania vyzvaní k dobrovoľnej skromnosti. Skromný človek, ktorý nie je pripútaný k materiálnym hodnotám je slobodný pre konanie dobra. Hodnoty, ktorých sa zriekol môže obetovať na charitatívne ciele. Ježiš nám pripomína, aby sme si zhromažďovali poklady v nebi, lebo tam nebudú zničené. Svet dnes veľmi zbohatol, ale napriek tomu v mnohých krajinách vládne extrémna chudoba. Títo chudobní čakajú na pomoc nás kresťanov.
Boh od človeka pôst nepotrebuje. Ale potrebuje ho človek, aby mohol radostne svedčiť o Božej láske a zdolať nástrahy nepriateľa spásy. Dnes nestačí len niečo zo svojho majetku obetovať na zmiernenie biedy vo svete, ale treba sa angažovať pre zmenu sociálnych a ekonomických štruktúr spoločnosti. Svet nie je čiernobiely, ale farebný, preto aj náš pôst môže mať rôzne podoby. Postiť sa znamená aj byť vnímavý k trpiacim, lebo láska ide vždy za hranice. Môže byť oveľa ťažšie byť vnímavý k trpiacim ako si niečo odopierať z jedla. Konajme pôst s radosťou.
Literatúra
von Allmen: Biblický slovník, Praha: Kalich, 1987.
Štefan Šrobár
autor je teológ