Už túto sobotu 30. júla 2016 o 13:00 sa na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave uskutoční Dúhový PRIDE Bratislava 2016. A PRIDEme aj viacerí z nás!
Ako starokatolícki kresťania v Bratislave by sme touto cestou chceli v duchu Kristovho evanjelia vyjadriť naše prijatie voči všetkým ľuďom – a to bez ohľadu na ich pohlavie, vek, sociálne postavenie, vierovyznanie, farbu pleti, či sexuálnu orientáciu. Boh miluje každého bez rozdielu a pred ním sme si všetci rovní.
Sme presvedčení, že aj kresťanské cirkvi na Slovensku by mali vyjadriť podporu gejom a lesbám, ktorí chcú žiť svoju vieru v trvalom a zodpovednom zväzku lásky a obetavosti po celý život. S hlbokou ľútosťou si uvedomujeme, akú veľkú bolesť často spôsobili a spôsobujú gejom a lesbám mnohí z tých, ktorí sa hlásia ku kresťanstvu – a možno takými boli aj niektorí z nás. Aj preto je dnes v našom bratislavskom spoločenstve vítaný a prijímaný každý bez rozdielu.
Duhovy PRIDE Bratislava je farebnou prechádzkou po Bratislave, počas ktorej sa k LGBTI ľuďom pridávajú ich rodiny, priatelia, kolegovia a známi, aby ukázali, že ide o úplne bežných ľudí na Slovensku, ktorí chcú mať rovnakú šancu ako všetci ostatní udržať si zdravie, ísť si za šťastím, zarobiť si na živobytie, byť v bezpečí vo svojej krajine a starať sa o tých, ktorých milujú.
misojogi
Hmmm
cakal by som biblicky postoj alebo aspon postoj zalozeny na tradiciach RKC spred roku 1800
toto je zial poklonkovanie Duchu doby (ako pise CSLewis)
skoda, som z Vas sklamany
Martin Kováč
Práve naopak! Náš postoj je plne biblický. Biblický postoj totiž podľa nás neznamená len prázdne fundamentalistické opakovanie veršíkov vytrhnutých z kontextu. Zodpovedný prístup k biblickému textu si vyžaduje dôslednú znalosť dobového kontextu a historických reálií, čo nám následne umožní aplikovať ho v súčasnosti.
Kľúčom biblickej zvesti je podľa nás Ježišovo dvojité prikázanie lásky, ktoré označil za hlavné prikázanie. Skúste sa niekedy pri biblickom štúdiu pozrieť na Ježišove postoje k mýtnikom, cudzoložníkom a neviestkam a následne si ich porovnať s jeho postojmi k farizejom a znalcom Zákona.
A tradície RKC pred rokom 1800? V prvom rade nechápem význam tohto roku, v druhom rade – ak prihliadneme k otázke homosexuality – to by sme akože týchto ľudí mali “liečiť”, alebo radšej rovno upaľovať?
Ak mi ukážete biblický text, ktorý sa vyjadruje voči celoživotnému, zodpovednému a obetavému zväzku dvoch rovnocenných ľudí založenom na ich vzájomnej láske, potom sa môžeme baviť o našom nebiblickom postoji. Problém však je, že biblickí autori nič také nepoznali a preto sa k tomu nemohli vyjadriť. Stačí sa pozrieť do nejakých odborných štúdií tejto otázky.
Na záver teda treba povedať, že to my sme sklamaní, že žiadne iné kresťanské spoločenstvo na Slovensku sa nedokázalo zastať tých, ktorí sú v dnešnej dobe nespravodlivo stigmatizovaní a ktorých práva sú pošliapavané…
romain
Ked sa Ježiš rozprával s cudzoložnicou alebo neviestkou očakával potom ,že zmenia svoj život. Zacheus napriklad to aj sľubil.
A ten text ohľadom homosexuality je : 1.Kor 6,9-10 alebo Rim 1,26
Odsudzovanie správania neznamená že nemáme lásku k blížnym.
Martin Kováč
Napísať čísla veršíkov vie každý, ale tak ako každý text napísaný v mŕtvom jazyku, tak aj biblické texty si vyžadujú svoju interpretáciu – a to najmä vtedy, ak sa jedná o tak fragmentárne a nejasné miesta, ako je tomu aj v tomto prípade.
Dovoľte mi, aby som upriamil Vašu pozornosť napr. na knihu rímskokatolíckeho teológa Daniela Helminiaka, ktorá vyšla v českom preklade a stručne a výstižne vysvetľuje túto problematiku:
Za pozornosť taktiež stojí stanovisko Českobratrskej cirkvi evanjelickej s názvom Problematika homosexuálních vztahů, ktorej biblickú časť vypracovali poprední teológovia z Evanjelickej teologickej fakulty Univerzity Karlovej v Prahe: http://www.e-cirkev.cz/data/att/TISK_19-06_Problematika_homosexualnich_vztahu.pdf
Pri všetkej úcte – biblické texty dnes proti homosexuálom vyťahujú prakticky len fundamentalisti. Každý bádateľ v oblasti biblistiky totiž vie, že sa jedná o veľmi zlomkovité texty, ktoré sa ťažko už len prekladajú – nie to ešte vykladajú. Jednoznačne však možno povedať, že biblické texty určite nehovoria NIČ o trvalom, celoživotnom a obetavom zväzku lásky dvoch dospelých ľudí rovnakého pohlavia.
Čo by sme mali na takomto zväzku odsudzovať? To, že sa títo ľudia usilujú žiť svoje vzťahy v láske a zodpovednosti?
romain
Odporúčanú knihu pozriem.
To nič nemení na skutočnosti, že nazývať ap.Pavla -pisateľa Písma fundamentalistom je prinajmenšom trúfalé, zvlášť keď si uvedomíme kontext doby antiky, v ktorej písal. V rímskej antike bola homosexualita rozšírená aspoň tak ako dnes a chcelo to odvahu tak sa vyjadriť.(historia, literárna, filozofická tvorba tej doby, sochy a umelecké diela ) Je jasné že Pavol týchto ľudí osobne poznal / 1.Kor. 6,11/ a pomohol im toto správanie opustiť.
Zväzok ktorý spomínate je utópia- stačí sa pozrieť do štatistík a ankiet spomínanej skupiny. Príležitostný románik počas “celoživotného ” zväzku sa nepovažuje za neveru.
Je pekné, keď sa duchovný venuje týmto ľuďom, ale podľa princípov z Písma.
Každý musí s niečim bojovať a niekto to má ľahšie iný ťažšie. Ambivalentné pocity sú súčasťou hľadania viery.
Martin Kováč
Asi ste ma nepochopili celkom správne. Ja nenazývam fundamentalistom apoštola Pavla, ale niektorých jeho súčasných vykladačov, ktorí používajú (podobne ako Vy) fundamentalistický prístup k textu. Fundamentalizmus nie je nadávka, ale odborný termín, ktorý označuje špecifický prístup k interpretácii textu. Takáto interpretácia úplne ignoruje historický a socio-kultúrny kontext textu a verí v jeho neomylnosť v každom jeho slove.
Pozrite – som doktorandom na Katedre Nového zákona a mojím zameraním je teológia apoštola Pavla, no nechcem sa tu s Vami hádať. Prečítajte si spomenuté zdroje, ktoré sa snažia k historickému kontextu Pavlových textov pristupovať korektne, prípadne sa niekedy príďte porozprávať osobne – napr. pri dobrej káve, či pive. 🙂 Aspoň stručne – antická homosexualita, s ktorou sa mohol apoštol Pavol stretnúť mala viacero podôb, no NIKDY sa nejednalo o celoživotný zväzok rovnoprávnych osôb. Práve naopak išlo často o paralelné vzťahy s mladými prostitútmi popri manželstve, či o pederastriu – vzťah staršieho učiteľa s jeho mladým žiakom. O homosexualite žien sa v jeho svete prakticky ani neuvažovalo. Aj grécke termíny, ktoré sú použité v Pavlových listoch evidentne reflektujú práve takéto javy. To ale nemá NIČ spoločné s tým, za čo sme sa postavili my v našom stanovisku a o čom ani apoštol Pavol vo svojej dobe jednoducho nemohol poznať: celoživotné a zodpovedné vzťahy lásky, vernosti a vzájomnej obetavosti medzi dvomi rovnocennými osobami.
Okrem toho je mi však tiež ľúto, že o LGBTI kresťanoch viete tak žalostne málo. Z Vášho komentára je zjavné, že pravdepodobne nikoho takého osobne nepoznáte. My ale áno – a to nás vedie k otvorenosti a hľadaniu porozumenia namiesto verklíkovania citátov bez ich kontextualizácie a následného odsudzovania.
Anonym
Zdravím. Síce toto je starší príspevok na tejto stránke, ale aj tak by som sa chcel niečo opýtať. Hovoríte že treba to vnímať v súlade s kontextom t.j. že autor nepoznal homosexualitu ako ju poznáme dnes. Dobre. To čo píše napr. Pavol nemusí byť nutne to čo dnes chápame ako homosexualita. Ale čo napr. kniha Genezis, kde sa píše že Boh stvoril muža a ženu ? A neboli autori vedený Duchom Svätým ?